Volgens topman Mark Zuckerberg, die de nieuwigheid zelf bekend maakte, is het
bedoeld als een hulp voor het zoeken en het ordenen van informatie en voegt
het geen gegevens vanuit het internet toe.
Gebruikers kunnen informatie zoeken als "restaurants die mijn vrienden
leuk vinden" of "vrienden in deze stad". De nieuwe dienst zou
ook gebruikt kunnen worden door bedrijven die potentiële werknemers zoeken,
maar ook door mensen die op zoek zijn naar een afspraakje, zo zei
Zuckerberg. Alleen informatie die gedeeld is, wordt beschikbaar gesteld.
Daarnaast gaat Facebook door middel van een samenwerking met Microsoft
gegevens van de zoekmachine Bing gebruiken om mensen meer informatie te
geven als ze daarom vragen. Dan gaat het om informatie die niet op facebook
is te vinden.
Advertentie-inkomsten
Facebook probeert door middel van nieuwe toevoegingen meer gebruikers te
trekken. Dat zorgt potentieel voor meer advertenties, wat de angst van
beleggers dat het sociale netwerk geen geld kan verdienen zou moeten
wegnemen.
Daarnaast zou het meer delen van ervaringen over bepaalde activiteiten of
bedrijven via Facebook ook gunstig voor deze bedrijven kunnen uitpakken, wat
eveneens tot meer advertentie-inkomsten zou kunnen leiden.
Aandeel omlaag
De aandelenhandel toonde zich dinsdag echter niet geheel overtuigd van de
nieuwe zoekmogelijkheid. Het aandeel Facebook ging 2,7 procent omlaag.
Facebook had al lang van te voren aangekondigd dat er dinsdag een nieuwe
onhulling zou worden gedaan. Daarop volgden speculaties die varieerden van
een eigen Facebook-telefoon tot een volledige internetzoekmachine.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl